trial

Hösten bästa tiden för skogscykling? Jag tror faktiskt det. Bogesund levererar som vanligt. Riktigt tråkigt att det tyvärr pratas om cykelförbud på halvön.

Det som skär lite extra i en är att jag tror många gånger cykelförbuden kommer upp på grund av okunskap. Man hör ofta att folk är rädda för att bli överkörda samt att vi sliter sönder naturen. Under mina dryga 20 år som cyklist har jag aldrig hört talas om en fotgängare som blivit träffad av en cykel. Det går inte att åka i skogen utan att veta vad som kommer. Vare sig det är en sten, fallet träd eller till och med djur så vill man veta vad som dyker upp och gåendes i skogen syns på långt håll.

Att vi sliter på stigarna tycker jag även det är fel. Vi cyklister markerar möjligtvis de redan befintliga stigarna och håller dem öppna medens hundägare, bärblockare med mera breddar stigarna och gör på så vis större avtryck i skogen. Enda stället där jag tycker att cyklar verkligen gjort anmärkningsvärt slitage är i mellan Hammarby backen i Sthlm och ut mot Hellas. Men den mängd cyklister hittar du inte på annan ort i Sverige.

Jaja, nog om det. Söndagen var inget undantag från fantastisk tid på två hjul. Fuktiga rötter och ett helt hav av gula löv gör dig till både en bättre människa och bättre cyklist! Stalle har även berättat mer i bilder här!

