image

När luften är full av katter och hundar stora som albatrosser. När varje rot är såpblankt hal och varje sten förrädisk och fin!. Då vet man att man har det bra!

När det regnar har jag alltid hävdat att man skall vara i skogen. Vackert, svalt och myggfritt.
Jag och Johan valde Altorpskogen. Johan bor ca 100 meter från spåret och hittar varje rot och varje sten, vilket det finns gott om!
Svängandes och böljandes med tydligt markerade cykelskyltar så att omgivningen vet att cykla, ja det gör man i skogen. Alla borde ha ett riktigt markerat MTB spår!…och en pumptrack.

För mig var det i princip mina första varv på banan. Jag åkte ett för ca 5 år sedan men det stigminnet var tydligen raderat. När det går snabbt är det inte alltid lätt att hinna läsa skyltar. Om man som jag vid något tillfälle befinner sig på en golfgreen. Då har man kört fel! Gör om gör rätt!

Det gick fort igår! Johan ligger hela tiden rätt och vet hela tiden vart han skall. Samtidigt som jag hör honom ropa att han slår rekord. Det tidigare rekordet var på torr bana, som sagt, det gick fort igår!

Hur går det för mig då? Ibland går det bra. Hittar flytet och lugnet och kan slappna av, kanske till och med ta in någon meter. Men sen, outch inte där. Fel sten och fel håll och Johan är som borta. Påt igen, den gubben skall inte köra ifrån mig så lätt. Men det är precis vad han gör. Att kunna sin bana är ett bra sätt att peta sina konkurrenter i ögat. Men skam den som ger sig!

Att åka cykel i drypande regn är verkligen något fantastiskt. Varje spårval varje sväng, kritiskt som få och att sätta hjulen på fel sida om fel rot kan ge kostsamma tidpåslag. Men att göra rätt och att ta med sig en stor portion med fart belönas med råge. Att korrigera ett misstag tar oftast mycket längre tid än på torra stigar. Måste inse att cykeln inte längre bara går framåt, sidled är lika troligt vilket tvingar till kreativitet och flytande linjer. Helt klart bästa sätt att spendera en blöt torsdagskväll!

Så nästa gång det regnar som få! Då vet ni vart ni skall vara för att inte ångrar er!

