Bild: Kumlin

Bild från Kumlins blogg

Inför gårdagens XCE visste jag redan från början att det skulle bli svårt. Banan som i princip bara hade raksträckor passar inte mig alls. I Tidaholm där det svängde lite hade jag kvaltid som hade räckt till A-final i Elit. Igår hade min kvaltid räckt till ca 20:e plats.

Men men, jag träffade en massa trevligt cykelfolk och försökte göra vad jag kunde. Tyvärr var jag ganska dålig på de få tekniska partier som var. Under kvalet strulade jag med pedaler i 2 av de 3 kurvor. Hade inget flyt i svängandet osv. Jag hade nog mer kul än vad jag var fokuserad.

Hamnade i ett rolig kvalheat som fick mig att bli lite hungrig igen. Per Samuel och Micke är trevliga gubbar och jag tyckte att mot Samuel och Kumlin skulle jag ivf kunna ha chans. När det gäller Micke så är han mycket troligt kapabel till pallplatser i elitklassen i XCE men han hade inte fått till licensen för att köra där.

Min plan var i varje fall att gå ut fullt från start och försöka få Samuel och Per att krokna på vägen upp så jag fick lucka och kunde dö in på en 2:a plats. Starten gick bra som ni ser på bilden. Tror alla starter gick bra den här helgen. Dock var det bara Samuel som släppte och Kumlin låg med på mitt hjul och fick ”vila” upp till toppen där han stötte tillsammans med Micke och jag föll ihop till en liten pöl. Fel taktik Ville…

Hamnade med en B-final med John Torbrink och Frans(på lånad cykel)
Jag var åter igen snabb ur starten men märkte att Frans släppte efter och inte ville dra. Det ville inte jag heller så han fick gå upp och jag la mig på rulle. Jag gasade om i långa uppförsbacken men Frans kom tillbaks och jag blev åter en död pöl i gruset. Jag rullade långsamt ner mot mål och väntade in John som jag tror blev lite klämd i starten.

Jag kanske borde vänt på taktiken. Försöka trötta ut Frans och ligga på rulle på Kumlin/Micke. Men helt ärligt. Jag tror inte det hade spelat någon roll. Mina ben kan inte det här med plattraktpågasande i så kort tid. Men det var en trevlig dag ändå!

Jag hoppas dock att arrangörer som kör XCE framöver tittar och lär från Hjo och Borlänge som jag tycker lyckades få till klart roliga banor.

