image

Tror det är typ 4:e året nu som jag kör på tubdäck. Förra året hade jag något av ett otursår när det gällde punkteringar och många skruvade på sig och sa att jag var dum som fortsatte på tubdäcken. Nu var det inte bara tubdäck som punkterades förra året utan jag lyckades nog köra sönder allt. Ibland blir det bara så.

Men i år är det bättre igen. Punkorna har jag klarat mig ifrån precis som mina två första år. Törs man skriva så här eller kommer jag ha 15 hål i däcken på väg hem från jobbet idag då? Hur som så kommer jag fortsätta med tubdäck för jag ser stora fördelar med dem och jag ser att fler och fler väljer att köra på limmade däck i skogen.

Men vilka däck skall man då köra på? Jag har testat lite av varje. Just nu kör jag på dessa. Tufo har till skillnad mot övriga konkurrenter ingen separat slang i däcken utan själva däcket är slangen. Det gör däcket lite mindre följsamt men väldigt tåligt mot genomslag. Skulle du skära sönder dem går det dessutom att laga på utsidan vilket faktiskt inte är helt fel.

Tufo däcken är dessutom ”billiga” och på det raka och runda till skillnad mot t.ex dugast som är betydligt mer ojämn i kvalitén till ett ca 50% högre pris. Det är ett däck som tåls att köras under fler race jämfört med andra bomullsbeklädda alternativ som känns mer som engångsdäck.

Vill du ha det absolut följsammaste och kan leva med lite vingligt limmade greppytor och gärna byter efter varje race så kör en fet från dugast. Men vill du ha ett runt däck med bra kvalité och som tåls att användas på riktigt under längre tid så välj det billigare från Tufo. Det är mitt tipps.

Men ikväll skall jag köra på kanttråd. Jag har ett par nya hjul jag får skriva mer om framöver som skall testas under raceförhållanden. Gummit kommer från Continental och är kung när det blir blöta rötter. Tror det kan passa ikväll. Rent kroppsligt så är målet mest att känna på kropp ikväll så räkna inte med några dundrande resultat.

Hej och hå nu ut i skogen vi gå!