Sista etappen gick idag och det var XCC som stod på schemat. En riktigt rolig bana och jag fick starta först med ca 45 sekunder på kontot före start. Det gjorde mig kanske lite väl lugn i starten för Robert var hungrig och hade full gas från start. Jag fick någon åkare emellan som höll ner tempot och luckan växte. Min plan var att täppa luckan i första långa backen men jag kom inte ikapp helt. Robert körde på bra! Dessutom var han hungrig och gick hårt på alla omkörningar medens jag var lite väl passiv.
Efter halva första varvet var vi ikapp P-15-16 klassen, så hela varv två bestod av ca 90% kö-cykling. Var helt omöjligt att få fri fart och jag såg att jag hade några andra H30 åkare på hjul.
Men i början på varv 3 öppnade det upp sig och jag kunde köra på i fri fart. Då var dock Robban långt före. Jag gjorde vad jag kunde för att ha så liten lucka till starke Robert som möjligt men ikapp fans ingen chans till. Sista varvet höll vi rätt lika fart och Robban vann efter ett riktigt bra lopp. Jag lyckades dock hålla ner gapet så att det räckte till totalseger. Så jag blev nöjd ändå!
Så vad tycker jag om Borlänge efter årets tour?
Borlänge är helt klart ett av årets bästa arrangemang. Bra uppstyrt och riktigt roliga race. I år var det lite nya grenar och det på nya banor. Och här måste jag ge Borlänge en stor eloge! Jag hade en funktionär som var framme och frågade om vad jag tyckte nya banorna och om det var OK att de tagit steget mot lite mer utmanande banor. Om jag gör! Det här är precis åt rätt håll!
XCE banan bjöd på riktigt kul cykling och de byggda hinder i form av stockar samt ett hopp var strålande! Nu räcker det inte bara med de starkaste benen utan man måste ven kunna hantera en cykel. Precis som det skall vara. Dessutom var den böljande och fantastiskt mysigt svängande. Tummen upp!
XCC banan var nästa nya tillskott och även här var det ett steg åt helt rätt håll. En tajtare och mer kuperad bana som lutade på bra i båda riktningar. Jag hade verkligen skitkul och jag hoppas att nästa års XCO bana kommer låna några fantastiska stigar till nästa år. Några av de böljande svängarna kommer jag drömma om inatt! XCO banan börjar för övrigt få en och annan ny rot tycker jag.
Men så har jag tyvärr lite ris precis som igår. Eller egentligen är det samma ris men det är värt att säga igen. Man måste ta en funderare på hur man starar klasserna. Idag verkar jag ha haft extrem otur men det är varken kul för mig eller framförvarande om vi är i vägen för varandra.
Jag ber verkligen om ursäkt till alla er som jag bad om fritt spår till idag. Ni får verkligen inte ta det personligt. Jag såg att ni gjorde vad ni kunde för att ge fritt spår. Det är verkligen inte likt mig att ropa på andra i spåret. Men när man blir bromsad mer än halva racet så går ens tålamod i botten till slut. Absolut inte ert fel men jag tycker att arrangören har en del att lära.
Jag hoppas att arrangörerna tar till sig detta så att vi kan få bättre race för alla i framtiden. Starta hellre klasserna samtidigt än att släppa iväg långsammare klasser 2-3 minuter före.
Roger Karlsson skriver:
Håller med runt ”riset”. Vi kommer att se över vilka klasser som ska vara på banan tillsammans och med vilka startmellanrum. Söndagens etapp var ju som bekant ny och det är inte helt lätt att skapa ett korrekt körschema på första försöket…;-)! Hela startblocket med P15-16/DJ/H30-50 kändes ”obra” i magen när jag släppte iväg er. Syndes redan då att det skulle bli trångt i skogen. Bättre upplägg kommer!
//Roger Karlsson
mittlivsomcykel skriver:
Hej Roger, Kul att du läser här och kul att ni jobbar på förbättring:-) Tack för ett i övrigt strålande jobb!!
Jag och familjen kommer nästa år igen:-)
johancarlstrom skriver:
Ja Roger, jag instämmer med Ville. Jättefint arrangemang hos er som vanligt. Det här med trångt i skogen pratade vi ju om på plats. Personligen tycker jag att följande banor skulle vara kanon till nästa år:
Fredag: Sprint – som i år men kanske 1 min längre. Det var lite kort om tid och starten blev väldigt avgörande.
Lördag: XCO – ta söndagens XCC-bana och förläng genom att ta med XCO-banans andra del som går ner för den långa backen och sedan upp igen via grusbacken till den byggda ”bron”. (Hoppas att du förstår trots min lite röriga formulering)
Söndag: XCC – göra ett ”riktigt” GP-lopp på en mestadels snabb och bred bana som tar 5-7 min per varv. Lite likt CX-tävlingar. Publikvänligt och förmodligen tight racing.
Tack igen!
Johan
mittlivsomcykel skriver:
Äsch, Cx kan man ju köra på cx tävlingar:-)
Blir det för lätt bana blir det bara klunkörningar. Kort och tight bana med korta race så att fler klasser kan köra själva kanske 🙂