image

Sista etappen gick idag och det var XCC som stod på schemat. En riktigt rolig bana och jag fick starta först med ca 45 sekunder på kontot före start. Det gjorde mig kanske lite väl lugn i starten för Robert var hungrig och hade full gas från start. Jag fick någon åkare emellan som höll ner tempot och luckan växte. Min plan var att täppa luckan i första långa backen men jag kom inte ikapp helt. Robert körde på bra! Dessutom var han hungrig och gick hårt på alla omkörningar medens jag var lite väl passiv.

Efter halva första varvet var vi ikapp P-15-16 klassen, så hela varv två bestod av ca 90% kö-cykling. Var helt omöjligt att få fri fart och jag såg att jag hade några andra H30 åkare på hjul.
Men i början på varv 3 öppnade det upp sig och jag kunde köra på i fri fart. Då var dock Robban långt före. Jag gjorde vad jag kunde för att ha så liten lucka till starke Robert som möjligt men ikapp fans ingen chans till. Sista varvet höll vi rätt lika fart och Robban vann efter ett riktigt bra lopp. Jag lyckades dock hålla ner gapet så att det räckte till totalseger. Så jag blev nöjd ändå!

Så vad tycker jag om Borlänge efter årets tour?

Borlänge är helt klart ett av årets bästa arrangemang. Bra uppstyrt och riktigt roliga race. I år var det lite nya grenar och det på nya banor. Och här måste jag ge Borlänge en stor eloge! Jag hade en funktionär som var framme och frågade om vad jag tyckte nya banorna och om det var OK att de tagit steget mot lite mer utmanande banor. Om jag gör! Det här är precis åt rätt håll!

XCE banan bjöd på riktigt kul cykling och de byggda hinder i form av stockar samt ett hopp var strålande! Nu räcker det inte bara med de starkaste benen utan man måste ven kunna hantera en cykel. Precis som det skall vara. Dessutom var den böljande och fantastiskt mysigt svängande. Tummen upp!

XCC banan var nästa nya tillskott och även här var det ett steg åt helt rätt håll. En tajtare och mer kuperad bana som lutade på bra i båda riktningar. Jag hade verkligen skitkul och jag hoppas att nästa års XCO bana kommer låna några fantastiska stigar till nästa år. Några av de böljande svängarna kommer jag drömma om inatt! XCO banan börjar för övrigt få en och annan ny rot tycker jag.

Men så har jag tyvärr lite ris precis som igår. Eller egentligen är det samma ris men det är värt att säga igen. Man måste ta en funderare på hur man starar klasserna. Idag verkar jag ha haft extrem otur men det är varken kul för mig eller framförvarande om vi är i vägen för varandra.

Jag ber verkligen om ursäkt till alla er som jag bad om fritt spår till idag. Ni får verkligen inte ta det personligt. Jag såg att ni gjorde vad ni kunde för att ge fritt spår. Det är verkligen inte likt mig att ropa på andra i spåret. Men när man blir bromsad mer än halva racet så går ens tålamod i botten till slut. Absolut inte ert fel men jag tycker att arrangören har en del att lära.

Jag hoppas att arrangörerna tar till sig detta så att vi kan få bättre race för alla i framtiden. Starta hellre klasserna samtidigt än att släppa iväg långsammare klasser 2-3 minuter före.