image

Det börjar bli läge att bestämma sig nu. Nästa vecka måste jag anmäla mig till första tävlingen och då är det bra att veta vilken kö man skall stå i.
Veteran eller elit. Det är frågan det.

Man märker på nätet att det är fler som är inne på ämnet. På t.ex facebook finns det ganska måna inlägg i ämnet. Som vanligt är det några som inte kör veteran som tycker att just H30 är en överflödig klass. Jag hör vad de säger och jag håller faktiskt bitvis med. Men inte i allt.

Ett argument som ofta dyker upp är att det finns snabba 30 åringar i elit och att över 30 inte har några fysiska nackdelar utan snarare det motsatta. Att man helt enkelt skulle ha sin snabbaste ålder för MTB efter 30. Att det finns snabbare gubbar i elit är det inget snack om. Men det gäller i så fall även H40 och H50. Jag tror t.ex Stefan Carlsson och Magnus Palmberg ganska lätt skulle ändra listorna i de äldre klasserna.

Är man inte långsammare om man är 30 då? Jag gjorde en snabb koll på de manliga som har vunnit Världscupen de senaste tio åren i MTBXCO. Där är alla under 30 år. 2002 hade vi dock en 31 åring som vinnare men där efter så blir de yngre igen.

VM då? Där hittade jag 2 stycken. De senaste tio åren. Så visst, man kan vara över 30 och åka snabbt. Men att det skulle vara den bästa åldern för MTB verkar lite långsökt.

Men självklart, veteran är veteran och elit är elit. Den som värdesätter en seger i veteranklassen lika högt som en seger i elit bör nog tänka om. Men finns det någon som tänker så?!

Fråga som brukar dyka upp i ämnet är även gällande klasserna Sport, och senior. Att det helt enkelt finns för många klasser och att därför H30 skulle ersättas av dessa. Personligen ifrågasätter jag dessa klasser mer än jag ifrågasätter H30. Och ja, jag tycker det finns väldigt mycket klasser i en sport som har rätt begränsat med aktiva. Skulle alla klasser bli en så spelar det inte mig någon roll. Namnet H30 är inget jag bryr mig om.

En annan tanke som jag funderat på ibland är vilka som kör elit. Är man ung och på väg upp på MTB stegen så är det så klart en självklarhet. Ligger du i toppskiktet och har möjlighet på pallplats så hör du självklart även då dit. Men har man fyllt några år och 30 och slåss om placeringar som är från tio och ytterligare en bit ner i fältet så skulle i varje fall inte jag tycka att jag tillhör svensk elit. Det ända som idag krävs för att få tillhöra sverigeliten är 700:- och en mailadress till SCF. Jag tycker personligen att det tar bort en del status från själva elitklassen.

Jag hade gärna sett kategoriindelning i Sverige. Att det kanske finns 3 klasser och att man får starta längst ner och med resultaten sedan flytta sig upp i klasserna. På så sätt skulle vi få jämnare race vilket leder till större utveckling mellan åkarna och att få åka i elitklassen skulle faktiskt bli lite prestigefullt! Bättre utveckling ökar chanserna för en bättre topp och på så sätt ett större intresse för svensk mountainbike.

Och det är här jag tror vi skjuter oss lite i foten genom att vilja strypa ner antalet klasser. Bidrar ett borttagande av H30 klassen till fler som cyklar MTB eller färre? Vad är det svensk MTB behöver?

För egen del då? Vilken klass kommer jag köra? Jag vet faktiskt inte. Får gå in djupare på ämnet framöver.

Förövrigt så vann jag igår! Tror det nästan är första gången. Vi skulle ha ett race på 30 minuter, vi kom bara 20, sen hände något och hon låg bara där och kved. Skadad och ärrade för livet faktiskt. Jag försökte hjälpa men skadorna var svåra och när de väl var korrigerade så var tiden ute.

Ville – Monark: 1 – 211336514

