image

Inte varje dag en försämring leder till förbättring. Förr söndagen hade jag en kraftig försämring på cykeln kring vevlagret. Vevarna glappade konstant loss och jag förstod inte varför. I onsdags när vi skulle åka på 8:an rev jag isär det för att se om vad som felade. En 8 mm aluminiumdistans hade gett upp och var nu delad i flertalet delar. Den syns mitt i bilden, eller resterna av den.

Jag har tidigare undrat över funktionen med just den delen tidigare men inte lyckats få bort den. Även trott att det var en av delarna som höll skruven som håller vevarna. Men nu vet jag bättre.

Efter lite kliande i huvudet så fick jag precis till det utan distansen vilket gav följande fördelar.

8mm smalare Q-faktor
Lägre vikt på grund av lättare vevar och lättare lager.
Standard (eller nästan ivf) PF30 lager vilket gör det smidigare för fix i framtiden.

Vi får se under morgondagen om det gör mig lika snabb som jag hoppas på.

Tycker även det är kul med så stort intresse för att få mer snurr på SWE-Cup. Inte bara här utan på flera ställen ute på nätet. Det visar att det finns folk som gillar att tävla i skogen. Tummen upp!

Annat som hänt under dagen är att jag hittade till gymmet. Det var inte igår. Varit en helt ok ”vilovecka” den här veckan med ca 11 pass.

