image

Bilden är egentligen från gårdagens löprunda, passade på att ta två när jag höll i kameran. Men den passar till dagens gnäll. Dagens gnäll gäller just grusvägsrallyn.

Jag såg att det blir ett nytt långlopp nästa år. Falu CK är arrangör och i inbjudan kan man läsa ” Tekniska stigar har fått ge vika för lättcyklade singletracks, traktor- och grusvägar,!”. Rätt uppenbart i mina ögon att de försöker sig på att göra framgångsagan Cykelvasan en gång till. Cykelvasan som i min mening lever på namnet och inte mycket mer. Falun är absolut inte ensamma och de senaste nya långloppen har väll just varit av det lättare slaget. Nu skall jag tillägga att jag har absolut inte kört alla långlopp utan går väldigt mycket på vad andra säger om loppen. Med den utveckling som sker så lär jag inte köra dem heller.

Jag kan förstå Cykelvasan. Det är mer en Vättenrunda för lite grövre däck och helt riktigt så är det ett fristående lopp och inte med i någon cup. Men när Sveriges egen världscup drar in lättare och lättare långlopp så känns det lite fel. Jag förstår att man gör det för att öka antalet deltagare och på så sätt försöka öka intresset för sporten. I min mening tror jag man skjuter sig själv i foten. Man missar den sektorn som faktiskt är den störs växande på MTB idag och troligen varit det de senaste tio åren.

Den fria eller vanliga stigcyklisten. Vet inte vad man skall kalla dem. Jag kallar dem ibland för hela berget cyklister från engelska All-Mountain. Men de som cyklar för nöjes skull i våra skogar som motions, lek och träning. Det är ständigt en växande skara cyklister. Dessutom har de knappast lägre krav ställda på sina cyklar än någon annan grupp så jag tror de bidrar med en rätt stor summa pengar med. Att få dem att tävla tror jag är en större framgångsfaktor över det hela om man ser till svensk MTB. Den gruppen rynkar dock bara på näsan när det vankas grusvägar. Om de skall tävla så skall de tävla i den sport de sysslar med på fritiden och inget annat.

Om man dessutom vill att MTB skall bli en stor sport så krävs det att vi lyckas på tävlingar utomlans. Att då erbjuda lättare och lättare lopp på hemmaplan gör steget från tävling på hemmaplan till utomlans mycket större och där med svårare. I mina ögon är det som att man skulle plana ut och sänka alla slalombackar för att få dit fler tävlande. Tror vi det skulle göra Sverige till ett alpint framgångsland?

Mina 5 öre…

Ikväll skall vi åka på 8:an igen!

