Bilden är tagen av Magnus Danielsson från JCK som var arrangör för dagen. Notera gärna framdrevet som är ca 1 centimeter tjockare än vanligt.

Så, nu är jag här. Hela gårdagen försvann i bilresa så jag lät bloggandet vara och hängde med familjen istället.
Jag velade in i det sista om jag skulle med ner till Kaxholmen för att köra Vista. Fick rejält med halsont under fredagen och kvällen tillbringades svettandes under ett täcke. Men väl på morgonen svettades jag i varje fall inte så det var lika bra att ge det ett försök. Det var bra för det gick helt ok.

Vi var som sagt 30 startande i maxiklassen och hela 18 stycken kom i mål. För mig är det en positiv överraskning att faktisk så många tog sig till mål för det var ett enda stort kaos av lera. Samtliga man pratade med efteråt var rörande överens om att det var det värsta lerracet någon kört. För egen del så dog mina växlar redan på första varvet och efter det så rappade kedjan på allt över uppskattningsvis 250 watt. Så på alla grusvägar och uppförsbackar var det mer en kamp om att hitta någon växel som fungerade någorlunda om man trampade med bomullsfötter på pedalerna. Jag vet inte om den magiska B-skruven hade kunnat hjälpa. Men jag testade att stänga av friktionsfjädern och det gjorde ingen skillnad. Det var vid fler än ett tillfälle som jag funderade på att faktiskt gå trotts att benen hade krut för att trampa. Men en dag som denna var man knappast ensam om problem med cykeln.

Starten gick och jag gick med på en ganska trygg 5:e plats. När andra grusbacken kom på startloopen räckte min fart för att ta sig upp på en 3:e position vilket var den jag höll när vi rullade in i skogen. Men vi han nog inte mer än hundra meter innan första cyklist stod på tvären i ett lerhål och jag avancerade till 2:a och snart där efter så låg jag faktiskt först. Ett tag där kändes det riktigt bra och jag tänkte om ingen körde om så kan det gå bra idag. Tempot jag höll var en ganska bra bit från att gå på rött.
Men så kom vi till en backe som var mer eller mindre springbacke med tanke på alla lera. Två stycken passerade mig här varav en av dem cyklade!! Jag är osäker på vem det var men hans däck vill jag ha nästa gång det är lera!! Grymt impad blev jag.

Så resten av varvet låg jag på 3:e plats. Redan nu var det kedjekrångel så jag var liet förvånad att luckan till dem inte var större vid varvning. Hade ganska bra koll på dem något varv till men sen försvann dem och ytterligare några stycken dök upp bakifrån. Det blev lite omkörningar hit och dit men så länge det inte var någon H30 så kämpade jag inte emot nämnvärt. Kändes bara fånigt med kedjan och dagen som var så räckte det rätt långt att bara komma i mål.

Resultatet blev en 5:e plats ca 6 minuter efter vinnaren. 5:e platts av 30 startande med både elitare och junisar känns absolut bra med tanke på hur säsongen sett ut större delen av året. Valfri klass separat hade det åtminstone givit pallplats. Men det är svårt att säga på ett race som detta om man är stark eller inte. Dock var det ingen framför mig som bröt vilket känns skönt. Jag vill inte ta placeringar genom att folk bryter. I H30 var vi inte så många och dessutom bröt bland annat Gunnar vilket gjorde att jag fick ta en ganska trygg seger. Tror det är första gången jag hör att Gunnar bryter någonsin. Jag hade en ganska trygg ledning vid varvning såg jag och jag förstod att det knappast var hans bästa race. Han brukar vara säkerheten själv när det gäller att komma till målet!

Resultat

