image

Min gode vän proffsbjorre har börjat med den goda vanan att använda luncherna till cykelfri aktivitet i form av löpning. Då vi arbetar ca 10 minuters löpning från varandra och dessutom när till Järvafältet så passade jag på att hänga med. Inget jag ångrade!

Vidare så tänkte jag bygga vidare på det här med bloggdöd och intressant läsning en stund. Nu när hösten kommer och tävlingssäsongen är i stort sett slut så kanske det kan saknas ämnen som tar vid. För min egen del så kommer så klart min MTB rulla året ut men det blir mindre fokus på tävling och träning. Mer fokus på att cykla.
Min egen plan är att mellan alla sköna turer i skogen gå igenom del för del som jag har använt mig av under året och helt enkelt berätta vad som var bra, och vad som faktiskt kanske inte var så bra. En del av mitt samarbete med Cyclecomponents är just att de vill att jag skall testa vad som fungerar och vad som inte fungerar och varför. Och eftersom CC har tillgång till det mesta och ger ett brett alternativ på cykeldelar så kommer det inte ske någon favorisering från min sida. De delar jag tycker är bra tänker jag skriva att de är bra. Men jag kommer vara lika tydlig med att poängtera det som faktiskt inte håller måtten.

Planen är även att bjuda på en lite mer upphottad bild som jag gärna gör när det gäller prylar. Allt för att bjuda mina läsare på något extra. Problemet är dock att min första pryl jag vill ta upp är den gaffel som jag sålt för någon vecka sedan. Så idag blir det ingen bättre bild än Bjorre som glider förbi några av granngårdens hästar vi har här i Kista.

Gaffeln var en RockShox SID XX WC. Något som jag tycker är viktigt när det gäller gafflar är att man känner sin gaffel och vet hur den fungerar och hur den är uppbyggd. Då kan man på bästa sätt få ut maximalt av den. När det gäller Rock Shox så har jag kört några stycken under åren och jag tycker mig ha ganska stor koll på dem. Fullärd blir jag nog aldrig men mer och mer kommer in och jag tycker jag kan tillräckigt för att få dem att gå riktigt bra. För det är en riktigt bra gaffel. Idag är Sid så styv att man troligen skulle kunna köra street på den. Men fortfarande lätt för XC.

Dessutom gillar jag den smidiga hydrauliska lockouten. När den fungerar är den riktigt grym och jag missar aldrig vart jag har den. Dock så kommer det första minuset här. Vill man få ut maximalt av lockouten så måste man veta hur den fungerar och under året så har jag lärt mig att mängden olja i högerbenen är mycket viktig precis som på äldre gafflar. För lite olja så får du ett ganska stort glapp i gaffeln även i låst läge. För mycket olja så kan inte gaffeln komprimera helt vilket säkerligen kan förstöra packningar om det går våldsamt till. Ett lätt sätt att testa att man inte har för mycket olja är att ta ur luften och se att gaffeln går att komprimera helt för hand. Går det så är det bara tuta och köra. Teoretiskt bör du kunna ställa progressivitetetn i gaffeln likt gafflar med öppet oljebad här men det är inget jag har labbat med.

Ett annat minus tycker jag är att RS envisas med att använda separat ingång för övre och undre luftkammare. De försvarar sig med att det ger en extra justering men man läser och ser allt för ofta folk som faktiskt missuppfattar den funktionen och istället förlorar slaglängd i längden. Dessutom brukar det i 9 fall av tio vara bäst med samma lika tryck i båda kamrarna.

Så slutbetyget blir helt enkelt två ganska små minus på en riktigt bra gaffel.
Skulle jag kunna tänka mig att köra den igen? Lätt!
Kommer jag köra den nästa år? Troligtvis inte. Är lite sugen på att testa FOX, om det blir en dämpare vill säga

