image

Lite brådskande ut i garaget nu på morgonen för att ta mitt kära pendlarhärke till jobbet. Vad möts jag av om inte punka! Självklart lagade jag en punka på cykeln för två dagar sedan. I år är verkligen ett punka år för mig men ibland är orsaken så enkel som att man köper riktiga jävla skitprylar. Förra våren behövde jag nya pendlardäck och vid ett mycket svagt ögonblick slank jag in i en butik man aldrig bör gå in i. Ända orsaken var att den låg där jag var och att jag hade bråttom. Butiken börjar på C och slutar på ykelringen. Men däck kunde man ju hoppas att de kunde leverera. Så här ett år senare är däcken så torra och spruckna att jag i princip kör runt på tyget under gummit. Punkor blir liksom en självklarhet

Nya däck från riktig leverantör kommer imorgon…

Något annat som jag faktiskt kan rekommendera att köpa på riktigt är hjälm till de små. Jag måste erkänna att orsaken till att jag sätter hjälm på barn i cykelstol mest är för att lugna tanter som ser mig cykla längs vägen. Man kanske inte skall gå in för djupt på ämnet då det kan vara känsligt. Men om man är med i en olycka alvarlig nog att ett fastspänt barn i barnstol får kontakt med hårda föremål mot huvudet så är jag rädd för att en cykelhjälm inte är vad man behöver utan betydligt större doningar.

Därför köpte jag första bästa billigaste hjälm i en butik som säljer allt som barn kan tänkas använda. Resultatet blev en liten blå nyckelpiga. Vem har sett en blå nyckelpiga?! Hjälmen satt väll knappt där den skulle och till slut blev storleken för liten. Då passade jag på att ta med en hjälm som Cyclecomponents hade kampanj på. Jag ser att kampanjen fortfarande gäller och tycker därför att om du behöver en barnhjälm så testa den här. Den sitter otroligt mycket bättre på huvudet vilket inte bara är fördel vid krasch på cykel utan lille Aston slipper ha den hängandes över ögonen eller bak i nacken. Dessutom blinkar den häftigt där bak!

Grå eller lite mer vågad…

