Döds 20:a, Döds 4:or och flås-ettor är några av de pass som figurerat på nätet de senaste vintrarna. Jag är kanske lite tidigt ut med min egen specialare så här innan sommaren är slut. Men trotsar vädret och sladdade Monark i garaget under dagen på ett av mina favoritpass.
Det är ett pass som jag hållit lite hemligt de senaste vintrarna då jag tycker att det är ett bra pass men dock inte så vetenskapligt då min vetenskap om träning troligen är för dålig för att bedöma det fullt ut.

Men tanken med det är att det skall vara kort och effektivt för en pappa. Jag har själv tyckt att jag blir lite väl svag vid syreskulder så därför är det lite fokus på återhämtning på höga watt. Det kan även vara ganska likt starten på ett rejs varifrån jag fått namnet.

Så här gör man.
Kör en minut på hög effekt. Jag kör på 400Watt vilket är ca 20-30 watt mer än vad jag tex kör på 4:or och även över mitt beräknade Vmax. Efter det så har man ”vila” på 2 minuter. Men skillnaden med min vila på dessa rejs-ettor är att den görs på ca 300W vilket är ca 20-30 watt under min tröskel.
Faktum är att den sällan går så lågt som 300W utan man skall ligga så högt att man tycker att man kan återhämta sig lite och att pulsen slutar stiga och backar något slag. När vilan är slut kliver man upp på en ny minut på 400 watt.

Jag kör detta i 15 minuter vilket ger 5 minuter på 400 watt. Det går självklart att förlänga det med lite lägre watt siffror men då skulle jag rekommendera att bara sänka den övre siffran. Dessutom eftersom de två sista minutrarna är vila och inte följs av någon max minut så brukar jag låta benen pinna på om jag har mer och ge lite som om det var det sista man gjorde mot mål.

Jag visar på bilden var gränsen för 400W och 300W ligger så ni ser lite att de inte följs till 100% Det är vilan jag ökar om jag känner mig pigg för att lära kroppen att återhämta sig trotts hög effekt.

Bra eller dåligt är upp till er. Jag tycker det fungerar. Dessutom jävligt jobbigt. Dagens pass var visserligen i ett varmt garage men ett slag från max på pulsen tyder ändå på att jag tog i. Effekten slutade på 352 watt i snitt på 15 minuter. Jag trodde jag gjort ett sånt här pass på 356 watt men kunde inte hitta det när jag letade. Det kan alltså hända att det faktiskt blev rekord idag. Och att jag gör rekord på sommaren händer i princip inte. Så kanske kanske gör min medicin de senaste dagarna någon nytta!!

Det är förstås på took för tidigt att dra några slutsatser. Men det känns bra.

I morgon blir det långrull i skogen med grabbarna i Toms Cyklister.