image

Jag tycker normalt sett att vilopulsen är ett rätt trubbigt instrument för att se något viktigt. Men när jag har mina dåliga perioder så brukar den vara hög. Och den är rätt hög nu. Om jag sätter mig på en stol och tar det lite lugnt bör det sjunka 15-20 slag till. Dessutom känner jag mig lite mentalt matt och inte så supertaggad. Men absolut inte sjuk! Faktum är att det var länge sedan jag inte var lite tjock i näsan eller snuvig. Ni som har dagisbarn vet vad jag pratar om. Men nu känner jag mig riktigt frisk.

För att få lite mer data så testade jag ett maxtest jag brukar köra på mig själv. Det visade bra nivå och jag klev av 15 sekunder från rekord med en rekordlåg puls. Den låga pulsen var nog mitt mentala jag som inte var så taggad för mer. Jag hade i varje fall visat för mig själv att jag kunde ta i.

Jag hade faktiskt ett test en vinter för två år sedan då jag nådde maxpuls precis som normalt men presterade långt ifrån mitt VO2max. Ca 30% kapacitet saknades och ändå så betedde jag mig som jag ”normalt”. Så helt klart är att jag ibland inte fungerar som jag ska.

Vad tycker ni om bilden? Först tänkte jag slänga in grafen från maxtestet. Men middagen var lättare. Jag vet inte vilken ni hade gillat bäst.

