Det var många punkor i söndags. Och själv har jag haft onödigt många punkteringar för året. 3 st är inte ok.

Tufos däck var ett riktigt bra alternativ förra året. De är inte lika följsamma som de mjukast men alla gånger bättre än kanttråd. Dessutom är det väldigt snyggt gjorda och känns raka och fina till skillnad mot vissa som känns lite mer handgjorda. Priset är bra med. Men jag tror de har ändrat något i gummiblandningen i år för det har rapporterats många fler punkor än tidigare. Det är inga genomslag vi pratar om utan däcket skärs helt enkelt upp på vassa stenar. Det är lite surt så nu river jag av XC2:orna.

På åker istället ett par Dugast Rhino som ligger och väntar i garaget. Testade även dessa för två år sedan och det skall bli spännande att köra igen. Vore kul att få åka lite Schwalbe och Geax framöver med för att få riktigt bra koll på utbudet. Men en sak i taget.

Däck är verkligen klurigt. Det blir alltid en kompromiss. Finns inget däck som är bäst på allt. Lätt och ömtåligt med sämre grepp eller tungt, trögrullat och greppigt. Och när de väl breddar sitt segment så följer priset med. Högt pris speglar sällan lång livslängd utan snarare tvärt om. Tycker utvecklingen där är lite tråkig då sporten knappast behöver bli dyrare. Kanske enhetsdäck som i formel ett vore något? Hårdplastpuckar till alla så får man göra vad man kan i skogen med dem. Tror faktiskt det skulle passa mig.

När det gäller tub jämfört kanttråd så är jag en ganska stor idol av tub. Att de inte kränger i kurvorna är nog det bästa. Sen att de sväljer underlaget trotts högre tryck om man nu vill ha det är helt underbart! Dessutom tycker jag faktiskt de är lättare att montera. Den trodde ni inte va?
Men när man monterar tub så är man väl medveten om vad som kommer hända och resultatet blir alltid 100% tätt och bra. Med gucka så är det mer kladd och större risk att det läcker lite. Ett 100% resultat är faktiskt inte lika vanligt. Även om det brukar sitta förr eller senare.

Och limmar man som jag gör med spruta tar det knappast längre tid. Men det är klart. Limmet skall torka med.

Den enda riktiga nackdelen jag tycker tub har är urvalet av däck. Det är dock ingen liten nackdel. Hade det funnits gott om AM-tuber skulle jag nog inte äga några kanttrådare längre.

