image

Hehe jo, det blev visst en flopp idag. En ganska stor en.

Men vi kan börja med lite ris och ros.

Ros: Startfålleproblemet blev ganska tidigt ett ickeproblem då jag var uppflyttad redan när jag hämtade ut min nummerlapp på morgonen. Jag behövde inte ens be om det. Tävlingskommisarie var även framme och pratade med mig och sa att jag absolut tillhörde fålla ett så det känns skönt. Tack för det!

Ris: Det var en väldigt trist attityd när vi ville parkera vår bil. Tidigare år har vi fått åka fram till startområdet då vi haft ett litet barn i bilen vilket gör det lite omständligare att färdas 1,2km mellan bil och område. I år när jag nämnde och detta fick jag bara en dryg kommentar mest förväntad från yngre förmåga. Men trotts att åldern till och med var över min egen på mannan ifråga så svarade han rätt kaxigt med ett enkelt ”OCH…”
Inget mer.
Jag upprepade att vi vid tidigare år fått åka ända fram och då kom ett nästan lika kaxigt ”det är fullt där”
Trist attityd helt enkelt. Och fullt var det så klart inte heller. En bagatell i sammanhanget men det ger knappast pluspoäng till arrangemanget.

Jaja, nu till tävlingen, som startades i första led! Vilken befrielse!! Det var inga problem alls att åka backe i motlut och väl uppe hade jag en lagom mängd med cyklister framför mig. Låg ca 10-20 plats med noll stycken H30 åkare framför mig vad jag kunde se. Dessutom gick det i behagligt familjetempo så man blev lite varm i kroppen innan det skulle gasas. Vilken skillnad mot tidigare år!
Problemet var bara att när det väl började gasas så la min kropp ner. Benen svarade inte alls. Folk som jag inte tycker bör köra om mig körde om mig. Jag är inte frisk och sitter i skrivande stund med ond hals och tryckande huvud. Kanske är det så lätt. Men jag har haft liknande problem med just Lida förut. Dock inte med så lugn start.

Skit i samma tänkte jag. Eftersom kroppen inte är helt frisk så var det femtio, femtio att det skulle gå bra. Så jag tryckte i kroppen lite socker och hoppades på att det skulle släppta. Tror jag låg ca 3:a i H30 då. Men i slutet lyckades jag som väldigt många andra idag dra på mig en bakhjulspunka. Men jakten på resultat var ändå åsidosatt så jag mötte upp Jesper Hjortsberg i tekniska zonen och vi kom överens om att om vi fick till våra däck så kunde vi lattja runt de två sista looparna. Hans lagande gick dock bättre än mitt och jag hoppas du kom runt Jesper! Jag höll på ett tag till och till slut fick jag med hjälp av en massa varv el-tejp i upp trycket och jag gav mig ut på andra loopen.

Riktigt mysigt faktiskt och man känner sig rätt kunnig när man är snabbare än omgivningen och kan åka runt och leka lite. Tyvärr var lyckan kort. Efter en bit in på loopen så var luften åter slut och jag fick promenera hem igen. Så var den dagen floppad och klar.

Inte hela världen att det floppade idag. Har man varit sjuk mer eller mindre under veckan så får det gå lite sisådär. Vad som dock var otur var att just idag var tydligen Johan Andersson från Kvänum på plats. Ingen person jag egentligen vet så mycket om eller känner. Men det var hans ryggtavla jag tog satts mot på SM 2011 i Borås när min snabbkoppling fick för sig att gå av. Idag gick han förbi mig när mina ben la av. Trist av mig att inte ens kunna försöka bjuda upp till dans.

Dagens imponatorfaktor går annars utan tvekan till Lars Bleckur! Han låg efter mig på flygrakan och var vad jag hörde 3 minuter efter täten. Att därifrån gå ikapp täten själv och följa med dem till mål är grymt! Man förstår varför han är elit och jag gubbe. Synd att det inte räckte hela vägen. Dessutom tror jag det var hans far som hjälpte mig att tejpa däcket ut på loop två. Stort tack!

Jag vill dessutom gratulera Stefan Hilke till en fin 2:a plats! Grattis! Snart kör vi EM!!

