image

Löttingekullen är det ni ser på bilden. En skrämmande höjd och syret var tunt. Vad ni mer ser på bilden är TC-gänget som pustar ut. De har alla precis besegrat en backe vid namnet Spyan.
TC (Toms Cyklister) har härjat i skogarna i många år. Söndagsrundan som kördes idag, den körs 10:00 på söndagar, har faktiskt funnits i över 20 år!! Det var på just detta vis som jag gjorde min debut som skogscyklist. Jag och Tom och ibland någon mer möttes upp för att färdas kring skogarna i Vallentuna. På något vis är det dessa rundor som är MTB för mig. Visst, man kan åka downhill eller sladda runt på tävlingar i landet. Men att bara komma ut i skog och mark, ljuga och köra cykel, det är MTB det!
Tittar ni riktigt noga så sitter en herre men blå jacka och vit hjälm bakom övriga mitt i bilden. Där är han, Tom alltså!

Skogen bjöd annars på blöta rötter och stenar. Knappast förvånade? Vädret i sig växlade mellan sol och regn. Ibland såg det ut att blir riktigt fint för att några minuter senare släppa droppar från himlen. Väl i skogen är det mest bara mysigt. De blöta underlaget var dock ovanligt halt. Troligen har allt biologiskt som flyger runt i vårluften tillsammans med löjliga mängder regnvatten växt sig till ett geggigt och halt slemtäcke. Fostrande och roligt!

Jag tror jag skrapade ihop lite drygt 4h cyklande och väl uppe på Väsjöbacken i slutet av turen så sken solen riktigt somrigt och de mörka molnen var mest ljusa och fluffiga.

Ikväll bjuds det annars på bio. ProffsBjorre har fixat biljetter till Prometheus och morfar blir barnvakt. Shit vad taggad jag är, undre fall man får se sig någon facehugger eller om det uteblir.

