Otroligt bra bild!

Jag gör som några av mina kära bloggkamrater och promotar den nya serien som jag själv faktiskt råkade snubbla över av en slump. Svealandsserien XC 2012!

Reklam för evenemang gör man tydligen inte  så om vi bloggar mera kanske chansen att flera dyker upp. Första deltävlingen är nu på lördag i Södertälje vilket även är första deltävlingen i Swe-cup.

Min plan är inte att köra någon hel cup i år utan enbart de tävlingar som passar i kalendern. Men jag ser att många av Svealandscupen faktiskt dyker upp på min agenda så ska du dit så kanske vi syns!

  1. Kringelloppet 21/4
  2. Eskilstuna XC 12/5
  3. Västerås XC 19/5 (datumet rättat)
  4. Borlänge Tour 25/5-27/5 (räknas som en deltävling)
  5. Tour Modéen 2/9
  6. Svealandsmästerskapen MTB 23/9

En deltävling arrangerad av SMACK tillkommer.

Nu på Lördag åker vi 5 varv i Södertäle på Kringelloppet. Det är ett varv mindre än H30 förra året. Gissar på en segrartid på ca 5 minuter över timmen.  Fjolårsloppet för egen del gick i Elitklassen och jag låg länge och kämpade med Jesper och Oskar om 11:e platsen. Dock dök jag rätt kraftigt på sista varvet och tappade många placeringar. Hade tappat ett par flaskor med socker under race vilket kanske bidrog till att jag inte orkade hela vägen fram eller så jag var nog rätt ovan. Tror jag slutade på plats 17.

Banan i sig överraskade positivt på mig förra året. Arrangörerna marknadsför den som hård och lättåkt vilket i och för sig stämmer. Det är lätt att åka runt banan ett varv om du har ben till uppförsbackarna. Men det är desto svårare att köra riktigt snabbt ett varv. Finns många ställen där man kan plocka viktig tid genom att lura lite på spårvalen.  Flowig, kuperad och rolig är vad jag minns. Vi får se om jag minns rätt på Lördag. Med tanke på antalet startande (12st) så vågar jag garantera en bättre placering än i fjol men målet är så klart en bit upp.

 

