image

Strax innan jag skulle åka till kepsen nu på morgonen så fick jag ett mail. Det var Bjorre som skrev ”Glöm inte att välja rätt däck idag”
Visste borde det varit kolfiberhjulen med XC2:orna som han menade? Det trodde tydligen jag.
Jag trodde visserligen bara det skulle ligga lite snöslask kvar i skogen och inte 15 cm snö runt om! Vilket aprilväder! Men det var kul!

Även om jag tror jag hade ett av de sämsta däcken för dagen så var det ingen som hade bra däck. Dessutom kör jag 29:a och är det något de verkligen brukar vara bra på så är det djup snö. Så jag kan inte riktigt skylla på det. Ja ni hör vart detta bär. Det gick inte så bra idag.

De allra snabbaste grabbarna var smarta nog att inte komma till start idag. Så vi snurrade iväg ganska lugnt och jag blev lite förvånad att jag faktiskt fick liten lätt lucka bakåt. Den luckan höll sig typ 100 meter in i skogen där jag helt plötsligt var den som bildade kö! Jag var riktigt usel och jag vägrade inse att springa var snabbare än att cykla så Gunnar samt en trevlig multisportare från Umeå (minns inte namn) sprang helt enkelt ifrån mig i skogen. Jag suger på att hoppa av och på cykeln så jag försökte sitta kvar men det gick inge vidare. Bet mig fast något varv och körde upp mig till 2:a plats när det blev lite öppet igen och tog några meter på Gunnar. Sen var det in i skogen igen och jag blev förnedrad. Snacka om långloppskille som har ben på platten men inte kan åka skog.

Efter två varv la jag in distanstempot. Det gick ungefär lika snabbt. Låg där och harvade och på sista varvet hade jag en annan trevlig herre från Karlstad (inge namn här heller) som började tugga på mitt bakhjul. Jag kände mig dock ganska lugn då benen hade rätt gott om krut kvar så på sista raksträckorna tryckte jag på lite och kunde plocka hem en 3:e plats. Gunnar körde starkt och tog nog ganska lätt en seger. När allt funkar för mig känner jag mig ganska trygg med Gunnar. Men han gör ju fan aldrig ett dåligt race!! Hans förutsättningar var inte bättre än mina idag då han inte ens han testa banan och jag var totalt chanslös! Han går som tåget!!

Dåligt väder och dålig cyklist. Det var jag idag. Men lätt värt det! Det var kul och annorlunda och man lär sig något även av detta. Dessutom fick jag åka trevlig bil med Jesper till och från tävlingen. Även om hjulen var fel så kändes det grymt lätta på parkeringen!!

Så vad händer imorgon då. Jo vi kör race i Fiskartorpet. Eftersom finalkepsen är inställd så kör jag med flera där istället. Samling 10:00 och start 10:30. Min plan är att åka till Stalle ikväll och låna ett par riktiga AM däck. Självklart kommer det därför bli 25 grader varmt i natt och någon kommer råka spilla ut asfalt i spåret. Eller som kommer jag bara gnälla på att det är tungt. Men det blir kul ivf:-)

