Ni som brukar cykla med mig har hört mitt tjata i åratal. Somliga tycker att det enbart är för trial men jag håller inte med.
Har man inte 100% konstant tryck på pedalerna vilket man inte har när man cyklar i skogen så gör det skillnad. Ut ur varje kurva, om du rullar ett rotparti eller om du ska tima den där stenen som ligger i vägen. Mina nuvarande vinterhjul på ca 18 POE gör mig tokig.

Point of engagement är alltså antal punkter som ditt frihjul är uppdelat i. Snurra ett varv på boddyn och lyssna efter klicken. Ju fler desto bättre.

Jag brukar jämföra det med glappande styrlager. Ni vet säkert hur det är när grannen kommer flygande på sin nya cykel och vill att du ska terra. Det första du märker när du sätter dig är att hela styret rör sig vid styrlagret. Du är van vid att det inte ska glappa. Du tycker det är fel. Men din gode granne märker kanske inte felet då han inte vet hur det ska vara. Tills han har testat din cykel och går tillbaks till sin. Samma sak med POE, har du inte testat så vet du troligen inte vad du missar.

De senaste åren har det dock börjat hända saker hos tillverkarna. Shimano stoppade in några fler klick i de finare naven och nya SRAM hjulen glänser med över 50 POE. DT har haft möjlighet till uppgradering en längre tid. Det går åt rätt håll!

Först ut med en större mängd tror jag var Chris King med sina 72 klick. Det finns andra tillverkare som specialiserat sig på området och värst gissar jag är stealth oändligt antal. Svårt att slå. För trial med låg utväxling blir det underbart Men naven tenderar att bli tyngre så det passar inte alla. Dessutom blir felet mindre när utväxlingen ökar då frihjulet rör sig fler varv per pedalvarv. Därför kan jag leva med 36 POE på en stigcykel men går jag lägre blir det BIG NO.

Dagens tipps från mig blir således att alla ni med DT nav där ute tar och räknar era klick och blir antalet lägre än 36 så köper ni den här. Är en rätt billig uppgradering för att kunna gå på högre kadens och få bättre timing i skogen. Tycker ni inte?

Annonser