Eftersom jag inte fått något paket med innehåll till mitt nya bygge än så tänkte jag gå in på en del som jag kommer flytta från min gamla cykel. Vi pratar pedaler.
När många väljer SPD liknande pedaler idag så är det stort focus på låg vikt. Efter det så brukar det pratas om lerrensning eller smal q-faktor och efter det så pratas det åter om låg vikt.
Vad det nästan aldrig pratas om är hur tunn pedalen är och hur nära axeln du kan komma. Det är mycket vanligare bland de som kör med flattisar där de senaste 5 åren fullkomligt exploderat med tunna pedaler.
Fördelen med tunna pedaler är inte bara bättre markfrigång samt lägre tyngdpunkt. Det som jag anser vara viktigast är att foten rör sig så nära axeln som möjligt vilket göra att foten rör sig mindre åt ”fel” håll.
Här nedan är en illustration av detta med en ypperligt fin paint skiss. Jag e grym på paint, Jag vill i varje fall tro det själv.

Den blå linjen ska föreställa banan för en tunn pedal medan den röda ska motsvara en tjockare pedal. Som du ser så färdas den röda linjen inte bara längre utan förflyttar sig även mer i höjdledd. Om man överdriver så blir en tjockare pedal mer lik att stå uppe på en boll som rör sig fram och tillbaks.
Jag vet att det är lite förstorat mot verkligheten men om du testar så kommer du känna att bara några få mm gör ganska stor skillnad för känslan på cykeln.
Mig veterligen finns det bara en SPD pedal som har tänkt på detta…..än, ge det några år som tror jag det kommer fler.
Själv så kör jag XTR M980 redan idag.

